Sport

Světové motocykly v Brně: Márquezovo suverénní vítězství a průšvih ministryně Šlechtové

V roce 2010 oslavil Masarykův okruh osmdesát let své existence. Přírodní trať, která sloužila závodníkům v letech 1930–1986, nahradila v roce 1987 moderní uzavřená dráha. Nový Masarykův okruh tak letos slaví třicet let od první Velké ceny. I přes finanční peripetie z minulých let se světový šampionát silničních motocyklů na brněnské trati naštěstí opět odjel. Poslední závod letošní sezony (osmnáctý) se uskuteční 12. listopadu ve španělské Valencii.


Pod sportovní skandál se podepsala ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (ANO). Na startovním roštu brněnského závodu MotoGP se důrazně dožadovala fotografie s „motocyklovým bohem“ Valentinem Rossim. Koncentrující se závodník ji nakonec sám musel od své motorky odstrčit. „Chtěla jsem mu jen popřát hodně štěstí,“ uvedla ministryně. Na prestižní akci dorazilo takřka 200 tisíc fanoušků z celého světa. Jen pár z nich ale dostalo privilegium podívat se díky speciální VIP legitimaci těsně před startem přímo na „grid“, kde se řadí závodníci a na poslední chvíli se radí se členy svých týmů. Zničit ten pro jezdce svatý moment není dovoleno nikomu. Vyrušit je těsně před startem je považováno za naprosto nevhodné. „Situace na MotoGP byla trochu nešťastná. Chtěla jsem jen Rossimu popřát před startem hodně štěstí V tom hluku se nikdo neslyšel, nebylo rozumět, a tak to asi vypadalo, že jsem neodbytná fanynka. To úplně ne, ale to nedorozumění chápu. Rozumím, že soustředění před startem je velmi důležité a že je Valentino opravdu velká hvězda,“ uvedla nadšená motorkářka Šlechtová na svém facebookovém profilu.
Bez hostesek si dnes už žádné závody nelze představit.
Malá zmrzlina za 50, klobása za 75, pivo za 60 korun. Oproti průměrné ceně za závodní motorku v hodnotě 52 milionů je to zanedbatelná částka.
Malá zmrzlina za 50, klobása za 75, pivo za 60 korun. Oproti průměrné ceně za závodní motorku v hodnotě 52 milionů je to zanedbatelná částka.
Španělskou nadvládu překazil pouze ve třídě Moto2 švýcarský zástupce Thomas Lüthi (31), který pojede příští sezonu třídu MotoGP.
Španěl Alex Rins (21) dojel v Brně na 11. místě.
V Moto3 slavil prvenství další španělský závodník Joan Mir (20).
Álex Márquez (21) se nenechal zahanbit, když jeho bratr zvítězil v kubatuře MotoGP, a v Moto2 byl jen o příčku horší.
Álex Márquez (21) se nenechal zahanbit, když jeho bratr zvítězil v kubatuře MotoGP, a v Moto2 byl jen o příčku horší.
Další španělský jezdec Maverick Viñales (22) dojel ve třídě MotoGP třetí.
Ve třídě MotoGP druhý Španěl Dani Pedrosa (31) ztratil v cíli na vítězného Márqueze více než 12 vteřin.
Rossi (38) všude tam, kam se podíváš. Získat selfíčko nebo aspoň podpis italského jezdce Valentina Rossiho bylo letos prakticky nemožné. Ulička mezi obytnými přívěsy i jiných jezdců byla takřka všem zapovězená. Do jeho černého nedobytného „trezoru“ se vcházelo až po zvolení toho správného kódu, na rozdíl od jiných jezdců, kterým prostě stačilo jen otevřít dveře. Jeho fanouškům u drátěného plotu nebyly nic platné ani důlky, které tam při čekání na motocyklovou hvězdu vystáli. Rossi kolem nich jen profrčel s úsměvem na tváři. Jinak se ale všude díky jeho příznivcům žlutilo. Stánků s jeho suvenýry bylo přehršle. V polovině září přišel Rossi prakticky o šanci získat svůj desátý světový titul, když si zlomil nohu při tréninku v enduru.
Rossi (38) všude tam, kam se podíváš. Získat selfíčko nebo aspoň podpis italského jezdce Valentina Rossiho bylo letos prakticky nemožné. Ulička mezi obytnými přívěsy i jiných jezdců byla takřka všem zapovězená. Do jeho černého nedobytného „trezoru“ se vcházelo až po zvolení toho správného kódu, na rozdíl od jiných jezdců, kterým prostě stačilo jen otevřít dveře. Jeho fanouškům u drátěného plotu nebyly nic platné ani důlky, které tam při čekání na motocyklovou hvězdu vystáli. Rossi kolem nich jen profrčel s úsměvem na tváři. Jinak se ale všude díky jeho příznivcům žlutilo. Stánků s jeho suvenýry bylo přehršle. V polovině září přišel Rossi prakticky o šanci získat svůj desátý světový titul, když si zlomil nohu při tréninku v enduru.
Rossi (38) všude tam, kam se podíváš. Získat selfíčko nebo aspoň podpis italského jezdce Valentina Rossiho bylo letos prakticky nemožné. Ulička mezi obytnými přívěsy i jiných jezdců byla takřka všem zapovězená. Do jeho černého nedobytného „trezoru“ se vcházelo až po zvolení toho správného kódu, na rozdíl od jiných jezdců, kterým prostě stačilo jen otevřít dveře. Jeho fanouškům u drátěného plotu nebyly nic platné ani důlky, které tam při čekání na motocyklovou hvězdu vystáli. Rossi kolem nich jen profrčel s úsměvem na tváři. Jinak se ale všude díky jeho příznivcům žlutilo. Stánků s jeho suvenýry bylo přehršle. V polovině září přišel Rossi prakticky o šanci získat svůj desátý světový titul, když si zlomil nohu při tréninku v enduru.
Rossi (38) všude tam, kam se podíváš. Získat selfíčko nebo aspoň podpis italského jezdce Valentina Rossiho bylo letos prakticky nemožné. Ulička mezi obytnými přívěsy i jiných jezdců byla takřka všem zapovězená. Do jeho černého nedobytného „trezoru“ se vcházelo až po zvolení toho správného kódu, na rozdíl od jiných jezdců, kterým prostě stačilo jen otevřít dveře. Jeho fanouškům u drátěného plotu nebyly nic platné ani důlky, které tam při čekání na motocyklovou hvězdu vystáli. Rossi kolem nich jen profrčel s úsměvem na tváři. Jinak se ale všude díky jeho příznivcům žlutilo. Stánků s jeho suvenýry bylo přehršle. V polovině září přišel Rossi prakticky o šanci získat svůj desátý světový titul, když si zlomil nohu při tréninku v enduru.
Rossi (38) všude tam, kam se podíváš. Získat selfíčko nebo aspoň podpis italského jezdce Valentina Rossiho bylo letos prakticky nemožné. Ulička mezi obytnými přívěsy i jiných jezdců byla takřka všem zapovězená. Do jeho černého nedobytného „trezoru“ se vcházelo až po zvolení toho správného kódu, na rozdíl od jiných jezdců, kterým prostě stačilo jen otevřít dveře. Jeho fanouškům u drátěného plotu nebyly nic platné ani důlky, které tam při čekání na motocyklovou hvězdu vystáli. Rossi kolem nich jen profrčel s úsměvem na tváři. Jinak se ale všude díky jeho příznivcům žlutilo. Stánků s jeho suvenýry bylo přehršle. V polovině září přišel Rossi prakticky o šanci získat svůj desátý světový titul, když si zlomil nohu při tréninku v enduru.
Rossi (38) všude tam, kam se podíváš. Získat selfíčko nebo aspoň podpis italského jezdce Valentina Rossiho bylo letos prakticky nemožné. Ulička mezi obytnými přívěsy i jiných jezdců byla takřka všem zapovězená. Do jeho černého nedobytného „trezoru“ se vcházelo až po zvolení toho správného kódu, na rozdíl od jiných jezdců, kterým prostě stačilo jen otevřít dveře. Jeho fanouškům u drátěného plotu nebyly nic platné ani důlky, které tam při čekání na motocyklovou hvězdu vystáli. Rossi kolem nich jen profrčel s úsměvem na tváři. Jinak se ale všude díky jeho příznivcům žlutilo. Stánků s jeho suvenýry bylo přehršle. V polovině září přišel Rossi prakticky o šanci získat svůj desátý světový titul, když si zlomil nohu při tréninku v enduru.
Talentovanému pilotovi Karlu Hanikovi s číslem 98 se po výhře v juniorské sérii věštila velká budoucnost. Po dvou letech ale z MS kvůli špatným výsledkům zmizel. Teď se vrátil na divokou kartu ve třídě Moto2. Češi tak měli zástupce ve všech třídách. Moc šancí si ale nedával. Ani se samolepkou hokejové Komety na předním blatníku to nestačilo na lepší než 22. příčku.
Na startovním roštu závodu královské kubatury MotoGP po roční přestávce nemohl chybět Karel Abraham. Zatímco minulou sezonu strávil v seriálu superbiků, letos v barvách španělského Pull&Bear Aspar Teamu soupeří o body opět ve světovém šampionátu silničních motocyklů. „Po letní pauze se těším zpátky na trať, a to tím spíš, že mám před sebou domácí závod. Ve volnu jsem absolvoval výlet na motorce po Evropě, ale hlavně jsem se intenzivně věnoval tréninku, abych byl stoprocentně připravený na druhou polovinu sezony. Závod v Brně je pro mě vždy velmi intenzivní, protože jsem pod drobnohledem fanoušků, novinářů i přátel. Nicméně trať pochopitelně velmi dobře znám a už se nemůžu dočkat, až to začne,“ uvedl Karel Abraham před závodem. Český pilot má za sebou vydařenou první polovinu sezony, kdy na své ducati například vyrovnal nejlepší umístění kariéry v nejvyšší třídě MotoGP – při závodě v Assenu projel cílem na 7. pozici. V kvalifikaci do druhého závodu sezony v Argentině pak zajel 2. nejlepší čas a startoval z první řady startovního pole.
Několik elitních jezdců si před Velkou cenou vyzkoušelo na Brněnské přehradě jetsurf – prkno poháněné spalovacím motorem. Dominoval mezi nimi český pilot Jakub Kornfeil, který je na jetsurfu jako doma. Kdyby mu to tak šlo i za závodními řidítky… V nejslabší třídě totiž není zkušenějšího jezdce, než je právě Kornfeil. Letos ale prožívá špatné období.
Několik elitních jezdců si před Velkou cenou vyzkoušelo na Brněnské přehradě jetsurf – prkno poháněné spalovacím motorem. Dominoval mezi nimi český pilot Jakub Kornfeil, který je na jetsurfu jako doma. Kdyby mu to tak šlo i za závodními řidítky… V nejslabší třídě totiž není zkušenějšího jezdce, než je právě Kornfeil. Letos ale prožívá špatné období.
V předvečer samotných závodů přišla do Brna smutná zpráva. Zemřel třináctinásobný mistr světa v závodech silničních motocyklů Ángel Nieto. Sedmdesátiletý Španěl podlehl v nemocnici na Ibize zraněním hlavy, která utrpěl při nehodě na čtyřkolce. Nieto byl hospitalizován od 26. července, kdy do něj zezadu narazil automobil a on vylétl ze své čtyřkolky. Lékaři ho uvedli do umělého spánku a jeho stav byl hodnocen jako „velmi kritický“. Rodák ze Zamory je s 13 tituly druhým nejúspěšnějším motocyklovým jezdcem historie po Italovi Giacomu Agostinim (15). V kariéře vyhrál 90 Velkých cen, šestkrát se stal šampionem třídy do 50 ccm a sedmkrát v kubatuře do 125 ccm, všechny tituly získal mezi roky 1969 a 1984. Poslední závod absolvoval v roce 1986. Všichni jezdci mu před nedělním startem vzdali symbolický hold.
Ve třídě MotoGP nenašel v Brně konkurenta Marc Márquez (24). Využil po dešti osychající trati a jako první po startu zamířil do boxu, aby přezul na vhodnou sadu pneumatik. Za Márquezem dojel na druhém místě jeho týmový kolega Dani Pedrosa, třetí skončil Maverick Viñales. Dařilo se i Karlu Abrahamovi (27). V úvodní části závodu stoupal pořadím, přičemž se mu podařilo dostat až na čtvrté místo. Byť do posledních kol držel umístění v elitní desítce, nakonec přes cílovou čáru projel na 13. pozici, díky čemuž si do celkového bodování připsal 3 body. Karel Hanika (21) startoval na divokou kartu v závodě třídy Moto2. Ten silně ovlivnil déšť. Českému jezdci se po startu z posledního místa na roštu podařilo probojovat o několik pozic dopředu, čímž si získal lepší umístění pro začátek nového závodu, který byl vyhlášen právě z důvodu změny povětrnostních podmínek. Nakonec Hanika dojel dvaadvacátý. Třídu suverénně ovládl Lüthi před Álexem Márquezem, mladším bratrem vítěze MotoGP, třetí skončil Oliveira. Ve třídě Moto3 si oproti pořadí zajetému v sobotní kvalifikaci mírně polepšil Jakub Kornfeil (24). Český pilot v kvalifikační jízdě v úvodním kole spadl a na trať se mu podařilo vrátit právě včas, aby zajel jediné měřené kolo, ze kterého se kvalifikoval na 24. pozici. Z té se hned po startu nedělního závodu dokázal propracovat až na 10. místo. Postupně se ovšem propadl na celkovou 20. pozici. Pro šesté vítězství v sezoně si dojel lídr seriálu Španěl Joan Mir. Za ním skončili Fenati a Canet.
Ve třídě MotoGP nenašel v Brně konkurenta Marc Márquez (24). Využil po dešti osychající trati a jako první po startu zamířil do boxu, aby přezul na vhodnou sadu pneumatik. Za Márquezem dojel na druhém místě jeho týmový kolega Dani Pedrosa, třetí skončil Maverick Viñales. Dařilo se i Karlu Abrahamovi (27). V úvodní části závodu stoupal pořadím, přičemž se mu podařilo dostat až na čtvrté místo. Byť do posledních kol držel umístění v elitní desítce, nakonec přes cílovou čáru projel na 13. pozici, díky čemuž si do celkového bodování připsal 3 body. Karel Hanika (21) startoval na divokou kartu v závodě třídy Moto2. Ten silně ovlivnil déšť. Českému jezdci se po startu z posledního místa na roštu podařilo probojovat o několik pozic dopředu, čímž si získal lepší umístění pro začátek nového závodu, který byl vyhlášen právě z důvodu změny povětrnostních podmínek. Nakonec Hanika dojel dvaadvacátý. Třídu suverénně ovládl Lüthi před Álexem Márquezem, mladším bratrem vítěze MotoGP, třetí skončil Oliveira. Ve třídě Moto3 si oproti pořadí zajetému v sobotní kvalifikaci mírně polepšil Jakub Kornfeil (24). Český pilot v kvalifikační jízdě v úvodním kole spadl a na trať se mu podařilo vrátit právě včas, aby zajel jediné měřené kolo, ze kterého se kvalifikoval na 24. pozici. Z té se hned po startu nedělního závodu dokázal propracovat až na 10. místo. Postupně se ovšem propadl na celkovou 20. pozici. Pro šesté vítězství v sezoně si dojel lídr seriálu Španěl Joan Mir. Za ním skončili Fenati a Canet.
Ve třídě MotoGP nenašel v Brně konkurenta Marc Márquez (24). Využil po dešti osychající trati a jako první po startu zamířil do boxu, aby přezul na vhodnou sadu pneumatik. Za Márquezem dojel na druhém místě jeho týmový kolega Dani Pedrosa, třetí skončil Maverick Viñales. Dařilo se i Karlu Abrahamovi (27). V úvodní části závodu stoupal pořadím, přičemž se mu podařilo dostat až na čtvrté místo. Byť do posledních kol držel umístění v elitní desítce, nakonec přes cílovou čáru projel na 13. pozici, díky čemuž si do celkového bodování připsal 3 body. Karel Hanika (21) startoval na divokou kartu v závodě třídy Moto2. Ten silně ovlivnil déšť. Českému jezdci se po startu z posledního místa na roštu podařilo probojovat o několik pozic dopředu, čímž si získal lepší umístění pro začátek nového závodu, který byl vyhlášen právě z důvodu změny povětrnostních podmínek. Nakonec Hanika dojel dvaadvacátý. Třídu suverénně ovládl Lüthi před Álexem Márquezem, mladším bratrem vítěze MotoGP, třetí skončil Oliveira. Ve třídě Moto3 si oproti pořadí zajetému v sobotní kvalifikaci mírně polepšil Jakub Kornfeil (24). Český pilot v kvalifikační jízdě v úvodním kole spadl a na trať se mu podařilo vrátit právě včas, aby zajel jediné měřené kolo, ze kterého se kvalifikoval na 24. pozici. Z té se hned po startu nedělního závodu dokázal propracovat až na 10. místo. Postupně se ovšem propadl na celkovou 20. pozici. Pro šesté vítězství v sezoně si dojel lídr seriálu Španěl Joan Mir. Za ním skončili Fenati a Canet.
navigate_before
navigate_next

Ani nejistá předpověď počasí na hlavní nedělní program neodradila fanoušky od návštěvy GP.
V sobotu přišlo na závody přibližně 50 tisíc diváků a na parkovištích v blízkosti Masarykova okruhu bylo podle policie zaparkováno 8 354 osobních automobilů, 2 157 motorek, 27 autobusů a 208 karavanů.

V neděli podle očekávání dorazilo více návštěvníků než v předchozích dnech. Na parkovištích poblíž okruhu stálo 10 811 osobních aut, 3 049 motocyklů, 50 autobusů a 234 karavanů.
Oproti loňskému roku vzrostla celková návštěvnost Grand Prix o více než 12 tisíc diváků. „V porovnání s předchozím rokem se zvýšil podíl vstupenek z předprodeje, narostla i obsazenost sedadlových tribun, které byly až na pár jednotlivých sedadel vyprodané. I přes proměnlivé páteční a nedělní počasí si na Masarykův okruh našlo cestu více návštěvníků než loni rovněž v přímém prodeji,“ popsal tajemník Spolku pro GP ČR Brno Adam Svoboda.

2011  – 238 000 diváků
2012 – 212 303 diváků
2013 – 222 710 diváků
2014 – 240 695 diváků
2015 – 248 434 diváků
2016 – 181 705 diváků
2017 – 193 834 diváků

Intenzivní podpory publika si každoročně užívá Valentino Rossi, který měl popáté šanci osamostatnit se v tabulce rekordního počtu vítězství na Masarykově okruhu.
Doposud se o prestižní rekord 7 vítězství dělí s Giacomem Agostinim a Maxem Biaggim. Pokud by Rossi letos přidal své celkové osmé prvenství v závodě na Masarykově okruhu, triumf by znamenal současně konec jeho dlouhé osmileté odmlky – od roku 2009 se mu totiž při GP v Brně zvítězit nepodařilo. Čáru přes rozpočet mu ale udělal Marc Márquez, který italskému jezdci na prvenství nedal ani nejmenší šanci.


Co se týče výše vstupného, Masarykův okruh patří mezi levnější zastávky šampionátu. Co se týče výše vstupného, Masarykův okruh patří mezi levnější zastávky šampionátu. Srovnání cen Ceny nejlevnějších třídenních vstupenek na přírodní tribuny na vybrané díly mistrovství světa silničních motocyklů:*

BRNO 96 eur – 2 500 Kč (přímý prodej na pokladně Automotodromu 2 300 Kč)
SACHSENRING (Německo) 122 eur – 3 190 Kč
RED BULL RING (Rakousko) 95 eur – 2 480 Kč
MISANO (San Marino) 167 eur – 4 360 Kč
ARAGON (Španělsko) 49 eur – 1 280 Kč
PHILLIP ISLAND (Austrálie) 126 eur – 3 290 Kč
MOTEGI (Japonsko) 80 eur – 2 090 Kč
*podle motogp.com


Loňské závody skončily s více než dvacetimilionovou ztrátou, kterou pořadatelé zaplatili z části letošních tržeb za vstupenky. „Nyní nemáme žádné dluhy. Na závod přispělo sedmdesáti miliony ministerstvo školství, dvaceti Jihomoravský kraj a deset jsme přidali z rozpočtu města,“ popsal brněnský primátor Petr Vokřál. Letošní hospodaření týkající se ztráty nebo zisku není zatím vyčísleno.

Výpadek v příjmech loni způsobilo hlavně deštivé počasí, kvůli kterému na místě prodali pořadatelé jen 4 500 vstupenek. Původně přitom počítali s více než dvojnásobkem.

Primátor Vokřál je přesvědčený, že i přes značné dotace z veřejných rozpočtů se závod vyplatí pořádat. „Za týden tu návštěvníci utratí 750 milionů korun. Daňový přínos závodů je přes 200 milionů. I kdyby někteří z obchodníků tržby nepřiznali, peníze si neschovají pod polštář, ale utratí opět v regionu,“ je přesvědčený Vokřál.

Od loňského roku pořádá závody motorek Spolek pro GP ČR Brno, který založilo Brno a Jihomoravský kraj. Nahradil Automotodrom, jenž za podnik odpovídal dříve. Ten nyní zajišťuje jen technickou část závodu.