Zprávy

Nové parkovací předpisy možná potěší majitele pozemků v centru

Avizovaným cílem nového systému parkování je mimo jiné uvolnit ulice v historickém centru. Jak se to podaří, ukáže budoucnost.

Modrá je dobrá. Alespoň tak to tvrdí Ondřej Hejma ve své populární písni. Od prvního září se ale modrá barva už zajídá některým motoristům ve městě Brně. Modrou je totiž nově označena hranice či zóna centra města, do které už nesmí vjet nikdo bez patřičného oprávnění a samozřejmě tam nemůže ani zaparkovat. Škarohlídové nepřejí systému, který bude muset vychytat ještě začátečnické mouchy, nic dobrého. A některé politické strany dokonce slibují, že ho v případě zvolení v komunálních volbách zcela přepracují, nebo dokonce zruší. Bez ohledu na to se však může stát, že se najde hrstka lidí, kterým může přinést nový parkovací systém nečekané výdělky. Jsou to majitelé dvorů, dvorků či jiných pozemků, například ve vnitroblocích soukromých domů, kteří jsou blízko hranice s modrou zónou, a ze svých pozemků si tak mohou udělat zpoplatněná záchytná parkoviště. Ostatně takové služby například už dlouho nabízejí například majitelé pozemků v okolí pražského letiště.

Podle § 9 Zákona o pozemních komunikacích je vlastníkem místních komunikací obec, na jejímž území se místní komunikace nachází, zákon se ale netýká soukromých pozemků. Naopak, bezplatnému parkování na městských pozemcích v centru Brna brzy odzvoní. Jedním ze způsobů, jak si zajistit parkování v centru města, může být tedy pronajmutí parkovacího místa na dvorku či soukromém pozemku.

Kromě sjednání dlouhodobého pronájmu se majitelům parkovacích míst v centru Brna nabízí i možnost využití automatických parkovacích systémů. Ty umožňují bezobslužný pronájem libovolného počtu parkovacích míst. I proto už na majitele pozemků v centru Brna cílí i nabídky výrobců různých parkovacích technologií. „Cena za automatický parkovací systém na klíč začíná na částce kolem 300 tisíc korun. Návratnost je tak podle vytíženosti a kapacitě v řádu měsíců až jednotek let,” uvedl Michal Šteflíček, vedoucí prodeje zlínské firmy, která se dodávkami automatických parkovacích systémů na klíč zabývá.

Systém funguje nepřetržitě. Skládá se z kamery, závory a platebního terminálu. „Systém je možné nakonfigurovat podle požadavků zákazníka. Může například vydávat běžné parkovací lístky s čárovým kódem nebo umožnit vjezd pouze vozidlům s určenými registračními značkami,“ vysvětlil Šteflíček. Celý systém lze podle něj kontrolovat vzdáleným přístupem a zneužití je velmi výjimečné. „Jako Brňan očekávám v našem městě zvýšení poptávky po podobných projektech,“ dodal.

Text a foto Marek Lukáš