Sport

Motosalon 2018 v Brně ovládla „Afrika“

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports

Na letošní hlavní motocyklové výstavě Motosalon 2018 se v Brně kromě nových modelů všech renomovaných výrobců objevila i celá řada značek, které znali naši dědečkové. Motocyklem roku 2018 se však stala verze cestovního endura CRF1000L Africa Twin Adventure Sports. Jde o stroj s palivovou nádrží umožňující dojezd přes 500 kilometrů, vyšší pozicí za řídítky, větší světlou výškou, vyhřívanými rukojeťmi, větší kapotáží a třemi jízdními režimy. Motocykl CRF1000L vychází z modelu NXR750, který se může pochlubit vítězstvím v rallye Dakar. Dokonale se hodí pro jízdy na dlouhé vzdálenosti i výpravy do terénu.

Honda mimo jiné vítězným modelem letos slaví 30 let od uvedení první „Afriky“ na trh. Již před čtyřmi lety nabídla trhu po dlouhé době první velké cestovní enduro, které se hodí i do středního terénu.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports

Ke značce Honda putovaly i další tři zlaté poháry. Kromě již zmíněné Afriky, která vyhrála také ve své kategorii cestovních endur, si japonská značka z výstavy Motosalon odváží první místo v kategorii Cestovní motocykly pro model Gold Wing 1800 Tour a první příčku mezi Naked bike pro model Honda CB1000R.

Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports v číslech

motor: kapalinou chlazený čtyřtaktní řadový dvouválec s osmi ventily, ojničními čepy přesazenými o 270° a ventilovým rozvodem Unicam
zdvihový objem motoru: 998 cm³
max. výkon: 70 kW/7 500 ot. za min.
max. točivý moment: 99 Nm/6 000 ot. za min.
ABS systém: dvoukanálový s vypínačem ABS na zadní brzdě
přední zavěšení: převrácená teleskopická vidlice cartridgeového typu Showa 45 mm s hydraulickým nastavením předpětí a útlumu (komprese a odskok), zdvih 252 mm, dráha osy kola 224 mm
zadní zavěšení: hliníková litá kyvná vidlice Monoblock s přepákováním Pro-Link a plynovým tlumičem, hydraulické nastavení předpětí a útlumu, dráha osy kola 240 mm, zdvih 101 mm
pneumatiky: přední 90/90-R21 dušová, zadní 150/70-R18 dušová
kola: vepředu 21M/C x MT2.15, vzadu 18M/C x MT4.00, hliníkový ráfek s drátovým výpletem
objem palivové nádrže: 24,2 litru
světlá výška: 270 mm
pohotovostní hmotnost: 243 kg
výška sedla: standardní 920 mm / snížená poloha 900 mm
převodovka: šestistupňová
aktuální cena (březen 2018): 369 900 Kč


Nejsledovanější novinkou letošní výstavy byl podle očekávání první velký tříkolový motocykl – devítistovka Niken (v japonštině znamená „dva meče“). Yamaha už několik let zkoušela zavěšení dvou předních kol ve skútru Tricity, pro velkou motorku ale používá úplně jinou konstrukci předního zavěšení s dvojitou vidlicí vedenou na vnějších stranách kol. Ramena umožňují vychýlení s celkovým náklonem motocyklu v zatáčce až 45 °. Zadní část a řadový tříválec 847 ccm s výkonem přes 100 koní s vyvažovací hřídelí poskytl cestovní model Yamaha MT-09. První motocykly NIKEN 2018 určené pro evropský trh budou dostupné prostřednictvím online objednávky. Datum zahájení přijímání rezervací a cena modelu NIKEN budou oznámeny během několika měsíců.


V kategorii klasiků došlo pro letošek k zásadnímu převratu, když místo tradičního Harley-Davidson zvítězil Indian Scout Bobber (379 tisíc korun). Značce H-D letos k vítězství chybělo jen pár hlasů, ale doplatil na to, že do jedné kategorie nominoval dva modely a hlasy jeho příznivců se rozdělily mezi ně. Naopak v kategorii Sportovních silničních motocyklů dopadlo vše podle očekávání, vyhrála jednoznačně revoluční Ducati Panigale V4 S (za 698 tisíc korun).

navigate_before
navigate_next

Mezi zastánce nezničitelné tradice patří ruská značka Ural. Na konstrukčním základě poválečných BMW, které si vítězové války v rámci reparací odvezli z Německa, se vyrábějí nádherné stroje s plochými dvouválci doplněné většinou sajdkárami. I zde už ale najdete elektronické vstřikování a ABS, kvalita výroby se navíc za posledních deset let raketově vylepšila a tyto stroje jsou stále populárnější i v USA. Jejich průměrná spotřeba je 7 litrů na 100 kilometrů. Cena Uralu je od 352 tisíc korun.


Světovou premiéru si na Motosalonu oslavil elektrický E-Pionýr s tvary historické Jawy 50. Pohonnou jednotku „pincku“ tvoří letecký elektromotor s původním výkonem 30 kW, který je snížený regulátorem na maximum 6 kW. Maximální rychlost je až 100 km/h a dojezd cca 80–100 km, podle kapacity lithiové baterie. Základní cena s motorem do 3 kW by měla začínat na částce 70 tisíc korun a jeho výroba se plánuje na příští rok.


Gabriela Novotná

Na Motosalonu se ukázala také Gabriela Novotná, letošní účastnice slavného Dakaru. Jako první si pořídila motocykl Ducati Monster 696, brzy začala sbírat zkušenosti z off­roadových destinací v Rumunsku, Maroku a Albánii. V roce 2014 v ní uzrálo rozhodnutí postavit se na start slavného Dakaru. „Za tohle rozhodnutí může první amatérská rallye, kdy mi kombinace navigování a jízdy učarovala. O rok později jsem si našla trenéra, koupila první lehké enduro a systematicky začala trénovat,“ říká Gabriela Novotná. Stopku na osm měsíců jí však vystavila tříštivá zlomenina holenní kosti, přesto ani vteřinu nezaváhala pokračovat

V roce 2016 účastí na Serres Rally absolvovala první mezinárodní závod, ve kterém skončila třetí mezi ženami. Před Dakarem absolvovala tréninkový kemp v Řecku s Ondrou Klymčiwem a následující sezonu si úspěšně prošla kvalifikaci na Dakar. „Chci dokázat, co ve mně je, a závod financuji vlastní hypotékou,“ tvrdila před letošním Dakarem.

Na start se postavila v kategorii motocyklů jako první Češka. Držela se statečně až do 10. etapy, kde pro ni dobrodružství skončilo. Asi 90 kilometrů před cílem najela předním i zadním kolem na kámen zahrabaný v písku. Přesto zbývající kilometry do cíle etapy, i přes další pády, zvládla jednou rukou. Kvůli zlomené klíční kosti musela odstoupit ze 74. místa v celkovém pořadí. Do Jižní Ameriky na slavný Dakar se chce přesto vrátit.

SPORTOVNÍ ÚSPĚCHY

2016: Serres Rallye – 3. místo v kategorii žen
2017: Merzouga Rallye – 1. místo v kategorii žen, 42. místo celkově
Hellas Rallye Raid – 2. místo v kategorii žen, 45. místo celkově
Serres Rallye – 1. místo v kategorii žen, 32. místo celkově
2018: Rallye Dakar 2018 – odstoupení z 2. místa mezi ženami a 73. místa celkově po zlomenině klíční kosti v 10. etapě


Ondřej Klymčiw

Ondřej Klymčiw

Po pádu a vážném zranění ve třetí etapě jubilejního 40. ročníku Rallye Dakar strávil motocyklista Ondřej Klymčiw (32) tři týdny v peruánské Limě a následně byl převezen do pražské nemocnice Na Homolce. Před operací zlomených obratlů i po ní byl dlouho udržován v umělém spánku, plánovaný zákrok museli lékaři několikrát posunout. Operaci páteře Klymčiw podstoupil 13. ledna, o pár dní později musel absolvovat další zákrok kvůli tekutině v plicích. Také tento motocyklový jezdec se ukázal na letošním Motosalonu.

Na konci ledna se jeho zdravotní stav zlepšil natolik, že mu lékaři dali svolení absolvovat dlouhou cestu z Peru. Ještě týden však musel strávit pod dohledem specialistů v pražské nemocnici. Na Rallye Dakar startoval Klymčiw počtvrté. Loni byl v kategorii motocyklistů jedenáctý. Havárií pro něj soutěž skončila i před dvěma lety, kdy si po pádu ve vysoké rychlosti vykloubil kyčel a poranil pánev, slezinu a hrudník.

Motorky byly odjakživa Ondrovou vášní. Měl za sebou úspěšnou kariéru dragsterového jezdce, který vyhrál mnoho titulů a dodnes je držitelem několika rekordů. Časem se ale vrátil ke krosové motorce – odmala tíhnul k blátu a kamení a byla to právě kroska a enduro závody, kterým věnoval veškerý volný čas.

S množstvím vloženého času, úsilí a energie rostla úměrně i forma a začaly se objevovat první dílčí úspěchy na tuzemských amatérských rallye. Záhy se Ondra odhodlal zkusit své štěstí a techniku také v zahraničí, v jiných podmínkách, na jiném povrchu. Tak se přihlásil na tuniskou Tuareg Rallye a v březnu 2013 všechny překvapil výborným 7. místem v kategorii profi.

Díky úspěchům se hlásil do dalších a dalších závodů a sílila v něm touha absolvovat nejtěžší závod světa, rallye Dakar. Pod vedením zkušených trenérů Ivana Svědíka a bývalého enduro reprezentanta Karla Schedera začal pilovat kondičku i jezdeckou techniku. Sezonu 2014 odstartoval výborným druhým místem na řecké Hellas Rallye. Na stejnou pozici dosáhl i na náročné Rallye Albania. Následovala převážně pouštní Merzouga Rallye v Maroku, kde i přes poraněné koleno vybojoval 4. pozici.

Na svém prvním Dakaru startoval jako předposlední. Znamenalo to, že se musel prodrat celým závodním polem hned první den a tudíž hodně riskovat. Risk se vyplatil. Při své premiéře Ondřej zajel nad očekávání dobrý výsledek – 20. celkové místo, 8. příčka mezi netovárními jezdci a 2. místo mezi nováčky.

I Dakar 2016 byl zpočátku velmi dobře rozjetý, až do desáté etapy se Ondřej pohyboval kolem 12. místa. Právě etapa, kolem argentinského Belenu se mu stala osudnou. Ondřej ošklivě havaroval, zlomil si pánevní kost, propíchnul plíci a závod pro něj skončil. Okamžitě absolvoval náročnou operaci, která sice dopadla úspěšně, ale s jistotou nikdo nedokázal říct, jestli ještě někdy bude moci závodit.

Štěstí mu i tentokrát zůstalo nakloněno a nepříznivým prognózám navzdory byl schopen půl roku po pádu znovu trénovat a závodit. A znovu se připravovat na Dakar. Ne nadarmo se říká, že všechno zlé je pro něco dobré. A Ondřej to bezezbytku potvrdil. Odměnou mu bylo 11. místo na Dakaru 2017 a jen pár desítek vteřin do první desítky. Letos Dakar pro zranění nedokončil.


Na výstavě se ukázal i velký fanda motocyklů – kouč brněnských fotbalistů Roman Pivarník s trenérem brankářů Martinem Vaniakem (vpravo).


Návštěvníkům se prezentovala rovněž značka Suzuki se závodním strojem startujícím v seriálu Mistrovství světa silničních motocyklů.


Hostesky poslední dobou ztrácejí svůj pověstný šmrnc. Laskavými úsměvy šetřily, i když se našly výjimky. Přednější pro ně nezřídka bylo věnování se mobilům, fotografování sebe samých. Vkus, elegance a především jejich profesionalita se jaksi někam vytrácí.

navigate_before
navigate_next

Text a foto: Petr Podroužek