Alternativní životní styl

Fermentovaná zelenina jako lék i delikatesa

O tom, že zelenina je nepostradatelnou součástí našeho jídelníčku, není pochyb. Nejzdravější zelenina je ta čerstvá a ideálně vypěstovaná na vlastní zahrádce nebo od nejbližšího soukromého pěstitele. Na podzim je čerstvé lokální zeleniny dostatek, a tak si žádá zpracování. Pokud chcete podpořit funkci svých střev a nastartovat tak imunitu, zkuste si s námi připravit kvašenou neboli fermentovanou zeleninu, kterou znají ve světě pod názvem pickles. Tato metoda je unikátní hned z několika důvodů. Zelenina si zachová velké množství vitaminů a minerálů a díky kvašení v ní vznikají prospěšné enzymy a probiotické kultury. Připravenou a uchovanou v uzavřených skleněných nádobách ji lze dlouho skladovat, takže je k dispozici i v zimních měsících, kdy je lokální čerstvé zeleniny nedostatek. Naši předkové na vesnicích by jistě mohli povídat o hromadách šlapaného zelí, nebo tzv. kvašácích, které jim v zimních měsících pomáhaly dodávat potřebné vitaminy a podporovat imunitu.

Fermentovat můžeme širokou škálu zeleninových druhů. Výborné jsou tvrdé sladké druhy jako například mrkev, petržel, květák, červená řepa, nebo zelí. Měkké druhy jako brokolice nebo paprika nejsou jako základ nejvhodnější, fermentací hodně změknou a nedrží tvar. Na doplnění chutí je výborné použít čerst­vý česnek nebo cibuli. Kdo rád experimentuje, může použít i různé druhy koření jako bobkový list, pepř, tymián, petrželku, koriandr nebo kopr. Fantazii se opravdu meze nekladou, chuť fermentované zeleniny můžete podpořit například ostrou silou pálivé papriky.

Recept:

Příprava této zdravé pochoutky není nijak složitá, zvládne ji i každý začátečník. Zeleninu podle vlastního výběru očistíme a nakrájíme na drobné kousky. Pokud chceme mít pestrý talíř, vybereme zeleninu různých barev, nezapomeneme přidat čerstvé bylinky, aby výsledek lahodil oku. Zeleninu dáme do sklenice s uzávěrem a zalijeme osolenou vodou (asi 2 % soli). Zelenina musí být celá ponořená, z vody nesmí vykukovat ani kousek, ten by se totiž mohl zkazit a tím i celé naše snažení. Zeleninu necháme fermentovat při pokojové teplotě asi týden, pak je možné ji konzumovat. Pokud chcete, aby vám zaručeně vydržela, dejte poté sklenici se zeleninou raději do chladu.

Hodí se ke spoustě různých jídel. Ke studené večeři, ke chlebíčkům na oslavě, do domácích hamburgerů nebo jako součást zeleninových salátů. Uvidíte, že si ji zamilujete a vaše střeva vám za ni ještě poděkují.