Aktuality, Kultura

BRNO V RYTMU jazzu i v dubnu

Sedmnáctý ročník mezinárodního hudebního festivalu JazzFestBrno odstartoval 1. února v Bobycentru Bigband Jazz at Lincoln Center Orchestra v čele s kapelníkem Wyntonem Marsalisem.

Jazzová festivalová jízda pokračovala i v březnu. V Sono Centru se představilo Pavel Wlosok Trio s hostujícím americkým saxofonistou Rickem Margitzou a saxofonista Donny McCaslin. Divadlo Husa na provázku hostilo Miroslava Vitouše a Emila Viklického a česko-slovenské trio ve složení Vít Křišťan & Oskar Török & Jiří Slavík. V dalším večeru se tam představil Jiří Slavík & Marian Friedl & VUS Ondráš s projektem Mateřština a Jiří Slavík v tandemu s Dougem Hammondem. Milovníci jazzu se mohou těšit na výjimečné jazzové zážitky v programu festivalu JazzFestBrno i v dubnu.

Portrait of Avishai Cohen. Photo: Andreas Terlaak

Izraelský basista Avishai Cohen se 5. dubna v 19.30 představí v Bobycentru s novou rozšířenou kapelou a albem „1970“ vycházejícím z jazzových a etnických kořenů, kritiky označovaném jako „rafinovaný“ či „sofistikovaný“ pop. Číslovka 1970 je rokem Cohenova narození a naznačuje tak osobní rozměr tohoto alba, kterým Avishai vzdává hold svým hudebním vzorům od africké a latinskoamerické hudby přes sefardskou tradici až po sofistikovaný soul a pop Stevieho Wondera a dalších legend afroamerické hudby. Zvuk nové kapely obohacují jak etnické nástroje jako perkuse a arabská loutna oud, tak klávesy, jež dodávají výsledné hudbě plnokrevnost. Avishai Cohen ale nezapomíná na svoji vlastní instrumentální bravuru a demonstruje ji jak na kontrabasu, tak na baskytaře. A vedle toho se mu otvírá nový prostor v disciplíně pěvecké, která se v posledních letech stává nedílnou

součástí Cohenových nahrávek i vystoupení.

Na další koncert se fanoušci jazzu mohou těšit 7. dubna v Divadle Husa na provázku, kde se představí Blue Shadows feat. James Harries (CZ, GB) a v druhé části večera Tomáš Liška & Invisible World (CZ, RS, TR).

Jiří Bárta – violoncello, James Harries – zpěv, akustická kytara,  Petr Ostrouchov – akustické kytary, klavír,  Josef Štěpánek – elektrická kytara, pedal steel,  Martin Novák – bicí nástroje, klavír, Matěj Belko – baskytara – uznávaní umělci z různých hudebních světů se sešli v roce 2015 při natáčení hudby k televizní minisérii Viktora Tauše „Modré stíny“. Příjemné zážitky ze společného času ve studiu a hudební spříznění, které mezi nimi vzniklo, je přiměly vrátit se do studia ve stejné sestavě o rok později a natočit plnohodnotné album. Styl práce na filmové hudbě, kdy se připravená témata střídají s improvizací „na obraz“, se přenesl i do nových nahrávek. Každý z hudebníků přispěl svým originálním dílem a z různosti jejich individuálních hudebních kariér se stala přednost. Výsledek působí jako přirozený součet jejich rozmanitých hudebních zkušeností a dovedností.

Tomáš Liška,
foto: Patrick Marek

Tomáš Liška je hudebníkem mnoha tváří. Letos nás zve do Neviditelného světa. Je to pro něj už druhá výprava, která navazuje na debut Invisible World z roku 2009. Tentokrát si našel jiné souputníky a trochu odlišné pěšinky, zůstává však cit pro povznášející melodie i objevování nezvyklých hudebních kombinací. V souhře se srbským akordeonistou Nikolou Zarićem, tureckým houslistou Efem Turumtayem a českými kolegy Kamilem Slezákem (bicí nástroje) a Davidem Dorůžkou (kytara) dokáže Liška propojit křehkost i dravost, promyšlenost i živelnost. To vše natolik přístupně, že vtáhne do svého „neviditelného světa“ snad každého vnímavého posluchače.

Program JazzFestu bude pokračovat 8. dubna v Divadle Husa na provázku, kde vystoupí Radovan Tariška Quintet feat. Alex Sipiagin (SK, RU, US, VE) a v další části večera Lukáš Oravec Quartet feat. Aaron Goldberg (SK, CZ, US).

První setkání Alexe Sipiagina a Radovana Tarišky má na svědomí festival JazzFestBrno. Sipiagin hostoval na koncertě Rozhlasového Big Bandu Gustava Broma, jenž v Česku premiéroval jeho vybraná aranžmá. Tariška je už více než dekádu klíčovým členem saxofonové sekce orchestru a spolupráce s jazzmany žijícími v New Yorku jej mimořádně zajímala od nepaměti. Setkání druhé se tedy koná právě teď, a to v sestavě nejméně o dvě třetiny menší, nikoliv však méně zajímavé. Jazzové kvinteto představí vedle obou frontmanů další nadané improvizátory, venezuelského klavíristu Benita Gonzaleze, amerického kontrabasistu Essieta Okona Essieta a Tariškova krajana, bubeníka Dávida Hodeka.

Lukas Oravec,
foto: Adda Adowicz

Slovenský trumpetista a skladatel Lukáš Oravec je pravidelným hostem českých klubů a festivalů, a to jak se svojí vlastní kapelou, tak jako sólista bigbandů nebo speciální host v projektech jiných kapelníků. Prorokem je však i doma, kde si už ve svém poměrně mladém věku vydobyl pozici jednoho z nejuznávanějších jazzových hudebníků nejen nastupující generace. Svou dlouhodobě fungující kapelu často obohacuje výjimečnými hosty, především z kolébky jazzu, USA. Jeho nejnovějšího hosta, hvězdného klavíristu Aarona Goldberga, známe i z brněnského JazzFestu, kde v roce 2006 exceloval v kapele Kurta Rosenwinkela. Vystoupí také Marián Ševčík – bicí nástroje a Tomáš Baroš – kontrabas.

Divadlo Husa na provázku bude hostit i další festivalový večer. 15. dubna se tam představí skupina Shalosh (IL) a v druhé části večera Vincent Peirani Quintet (FR).

Vincent Peirani,
foto: Sylvain GRIPOIX

Skupinu Shalosh tvoří tři hudebníci, které pojí kamarádství již od dětství – Gadi Stern – klavír, David Michaeli – kontrabas, Matan Assayag – bicí nástroje. Obsazení klasického jazzového tria nijak nelimituje jejich chuť připravovat svým posluchačům hudební výlety, které se vzpírají žánrovému škatulkování. Přirozeně a bez okolků mísí rock, groove, progresivní elektroniku i klasiku, v rytmice se ozývá Afrika a v melodiích Střední východ. Jejich společný hudební vývoj čerpá z dlouholetého přátelství a soustředěné spolupráce. Podle kritiků je zvuk Shalosh hymnický a masivní, má naléhavost rockové hudby zjemněnou jazzovým předivem.

Vincent Peirani Quintet ve složení Emile Parisien – sopránsaxofon, Tony Paeleman – elektrické piano Fender-Rhodes, Stéphane Huchard – bicí nástroje, Julien Herné – kontrabas, Vincent Peirani – akordeon, akordina, zpěv se brněnskému publiku představí nejnovější skladbou Living Being, která se nepodobá ničemu dosud slyšenému. Odvíjí se od jednoduché „miniatury“ po hymnus dekonstruovaný do dynamických akordických běhů, od téměř klasických témat ve stylu arabesky až po rytmické blues nebo experimentální zvukovou koláž. Muzikanti si užívají unisono i komplexní transponovanou polyfonii. Mizí propast mezi komponovanou hudbou a improvizací, rozdíl mezi klasickou harmonií a jazzovými rytmy. Není to žádná imitace, je to originál, na kterém má každý zúčastněný svůj jedinečný podíl. Jak Vincent Peirani říká: „Tohle je budoucnost jazzu.“

Gilad Hekselman Trio,
foto: Maria Jarzyna

Sono centrum bude 18. dubna dějištěm dalšího jazového svátku. Ve festivalovém dvojkoncertu se představí Gilad Hekselman Trio (IL, US) a Kurt Rosenwinkel s programem ’Caipi’ (US, BR).

Gilad Hekselman Trio ve složení Gilad Hekselman – kytara, Joe Martin – kontrabas, Jonathan Pinson – bicí nástroje, patří mezi kytarové formace, které jako trio zní skvěle. Je to především díky schopnosti variovat zvuk svého nástroje, vkusně použít nejrůznější pedály, krabičky, pastičky, efekty a loopery, díky hluboké znalosti polyfonie a umění vést v jeden čas hned několik melodických linek, i díky prakticky neohraničené znalosti harmonie. Všem Giladovým schopnostem se dostane patřičného expozé právě v triu s kontrabasem a bicími, kde kytarista musí zastávat funkci doprovazeče i sólisty zároveň a při tom všem ještě komunikovat se zbytkem kapely.

Kurt Rosenwinkel – nejvlivnější kytarista své generace, originální skladatel, pronikavě talentovaný a věčně hledající umělec – otevírá svým albem Caipi dveře do nového hudebního světa, poměrně radikálně odlišného od toho, ve kterém doposud žil. Caipi je velmi osobním vyjádřením. Rosenwinkel se pod veškerou hudbu podepsal nejen jako autor, ale také hraje na všechny nástroje a konečně dává plný prostor svému uhrančivému vokálu. Rockové a jazzové prvky šťastně koexistují se všemi ostatními snadno rozpoznatelnými rysy Rosenwinkelova osobního stylu. Ve stylovém mixu je ale hlavně dostatek prostoru pro neustále se vyvíjející brazilskou hudbu a zejména brazilskou milostnou píseň. Caipi zazní v podání 6 skvělých muzikantů: Kurt Rosenwinkel – kytara, zpěv, Bill Campbell – bicí nástroje, Antonio Loureiro – perkuse, zpěv, Frederico Heliodoro – kontrabas, Olivia Trummer – klavír, klávesy, Pedro Martins – kytara, syntezátory, zpěv.

OZ Experience

V Sono centru 22. dubna vystoupí Omar Hakim & Rachel Z ´OZ Experience´ feat. Linley Marthe & Louis Winsberg a v druhé půlce večera Lori A. Williams & Christian Havel Quartet.

Kapela OZ Experience, již založili Omar Hakim a Rachel Z, fúzuje rock, jazz a jam do lákavé hudební koláže. Kapela navazuje na úspěšné Trio of Oz, jež se před několika lety dostalo do povědomí značného počtu fanoušků, jimž nabídlo sofistikovanou, ale zároveň posluchačsky přístupnou hudbu. Trio vystoupilo na brněnském JazzFestu už v roce 2013 s nebývalým úspěchem. Sestava OZ Experience přidává k pianovému triu extrovertní barvu elektrické kytary a celkový zvuk tak na barometru jazzrockové fusion dále posouvá směrem k rocku. Baskytara mauricijského virtuosa Linleye Marthea slibuje pyrotechnické zážitky a ani oba kapelníci jistě nezůstanou pozadu.

Jazzovou americkou zpěvačku Lori A. Williams definuje hudební všestrannost, báječný hlas a skvělý vkus v kombinaci s úžasnou pódiovou prezencí a neomylným feelingem. Lori A. Williams pochází z Washingtonu DC, kde získala pevný gospelový a později i jazzový základ. Jako vokalistku ji do kapely přizval třeba legendární George Duke, ale prosadila se postupně i jako sólistka a kapelnice a pod svým jménem vydala dvě vyvedená alba Healing Within a Eclipse of the Soul. Lori ve spolupráci se spoluhráči z doprovodné formace kapelníka a kytaristy Christiana Havela ve složení Christian Havel – kytara,

Kenny Barron,
foto: Fran Kaufman

Bernhard Wiesinger – saxofon, Erwin Schmidt – Hammond organ, Michael Keul – bicí nástroje, připravila program, který nás provede jednotlivými jazzovými styly, od tradičních po moderní.

Besední dům se 25. dubna stane dějištěm dalšího jazzového zážitku – vytoupení fenomenálního klavíristy Kennyho Barrona (US), kterého většina jazzových fanoušků zná už z dob nejintenzivnějšího rozkvětu vydavatelství Blue Note.

Kenny Barron prošel dlouhou tvůrčí cestou. Potkal na ní takové osobnosti, jakými byli či jsou Mel Melvin, Roy Haynes, Dizzy Gillespie, Freddie Hubbard nebo Terence Blanchard. V roce 2005 byl Barron zařazen do americké jazzové síně slávy a získal cenu MAC Lifetime Achievement Award. Šestkrát si vysloužil ocenění „nejlepší klavírista“ od sdružení jazzových novinářů. Kenny Barron je prostě legenda a navíc letos slaví nádherných pětasedmdesát. Ve skvělé formě se navzdory času představuje i nyní. Jako mistr snad nejtěžší hudební disciplíny – sólového recitálu.

Christian McBride,
foto: Anna Webber

V Divadle na Orlí se 26. dubna představí program Katedry jazzové interpretace JAMU (CZ, SK, BG).

Osmým rokem fungující Katedra jazzové interpretace Janáčkovy akademie múzických umění se chlubí nejen vynikajícím pedagogickým sborem, ale především talentovanými studenty. Během už šestého prezentačního koncertu katedry v rámci festivalu se představí hned několik kapel, a dokonce i bigband, ačkoliv má oddělení zatím pouze necelé tři desítky studentů. Neznalý posluchač by si možná představil anonymní studentský šraml, ale když se podrobně podíváme, kdo v jednotlivých kapelách vystoupí, zjistíme, že jde o vyspělé jazzové soubory často prezentující autorskou hudbu svých členů.

Závěr festivalu bude 10. května v Sono centru patřit Christian McBride Big bandu (US).

Kontrabasista a baskytarista Chris McBride je uznávaným virtuosem. Na svém kontě má už pět ocenění Grammy v různých kategoriích a s absolutní přirozeností se pohybuje ve světě jazzu, R&B i fusion. Na koncertu McBrideova bigbandu můžeme čekat virtuózní výkony všech členů kapely, ale je jisté, že kapelník si show ukrást nenechá. Jeho kontrola nad nástrojem je téměř absolutní – vždyť při hře vypadá, jako by to byla ta nejjednodušší a nejpřirozenější věc na světě. Jeho řemeslné schopnosti jsou obdivuhodné, ale navrch přidává charisma a neutuchající energii. Prostě atributy, kvůli kterým se chodí na koncerty.

Vstupenky v cenách od 290 korun jsou v prodeji na webu www.nejkoncerty.cz, v prodejní síti Ticketportal a v běžných kamenných předprodejích.
Více informací o festivalu nabízí web www.jazzfestbrno.cz.