Aktuality, Hudba

Opus Axis: Bold As Love Jimiho Hendrixe půlstoletí od vydání

Hendrixův debut Are You Experienced (z května 1967) byl nejen úspěchem samotného protagonisty, ale i manažera a producenta Chase Chandlera. Pod velkým tlakem vydávajícího labelu Track v USA, byl ještě v témže roce nahrán další hudební materiál v květnu až červnu a finální nahrávky v říjnu a britská pobočka Polydoru jej vydává 1. prosince 1967 v Británii pod názvem Axis: Bold As Love.

Album obsahovalo 13 skladeb. Produkce se opět ujal Chas Chandler a hudební režie Eddie Kramer. Projekt poutal pozornost i obalem, který byl pojednán v orientálním duchu s indickými božstvy, uprostřed s mnoharukým Hendrixem a dalšími členy kapely ve slavnostních indických kostýmech, což korespondovalo s psychedelickým rokem 1967.

Album bylo nahráno v sestavě: Jimi Hendrix (elektrická kytara, wah–wah, pedal, zpěv), Noel Redding (baskytara, šestistrunná baskytara, zpěv), Mitch Mitchell (bicí nástroje).

EXP je lehké brnkání a rychlá prezentace alba s  mírně deformovaným Hendrixovým poděkováním, za kterým následují hlukové a elektrické destrukce na kytaru, možná nepřipraveného posluchače zarazí, ale je to jen osobité entrée do světa magické hudby.

Up From The Skies je kreativním příspěvkem s kytarovým kouzlením s lehce jazzovou rytmikou. Nechybí zde citlivě používaný wah–wah pedál, který dokresluje atmosféru psychedelických obrazců zvláštního tématu. Spanish Castle Magic už vykazuje nekompromisní elektrický rock s řadou výrazných kytarových nástupů a důrazných bubenických a basových attacků. Wait Until Tomorrow nabídne energické rozehrávky a výborné bubenické breaky, ve kterých působí Hendrix částečně jako vypravěč a z pozadí Redding jako doprovodný zpěvák s vysoce postaveným hlasem. Do ještě dravější polohy nás zavádí Ain´t No Telling. Rytmus zde přesně tepe jako švýcarské hodinky s řadou zastavovaných breaků. Výtečně sehrané hudební trio zde nabízí skutečnou muzikantskou radost z uvolněných emocí. Pokud vám zatím na albu chyběla balada, přichází právě se skladbou Little Wing. Předchází ji muzikantsky lehce rafinovaná předehra se zajímavě ohýbanými tóny. Balada ovšem nabírá na obrátkách v hutnějším soundu a v jedinečných tónových obratech, možná až lehce nepřirozeně zkrácená. If 6 Was 9 patří do kategorie jednoznačného experimentu. Hendrixovský sound je jednoznačný, ale napětí uvnitř skladby má nepopsatelný charakter vnitřního dramatu. V závěrečné části popřeje Hendrix prostor výtečné melodické lince Reddingových basů a sám kouzlí v prostoru svými rozechvělými tóny, za aktivní účasti Mitchellových bubenických přechodů a tajemného šepotu, vrcholícím divokou kakofonií. Po šamanském chřestění se energicky rozbíhá skladba You Got Me Floatin´. Opakovaný riff prokresluje syrové pojetí dalšího Hendrixova opusu. Kytarový démon zde využívá broušení strun, divokých glissand a celek se obaluje kvílivým soundem až do utnutého finále. Castles Made Of Sand nabídne přemýšlivý kytarový rozjezd, kam jsou posléze implantovány svištivě kvílivé zpožděné zvuky. Hendrix si vědomě pohrává nejen s kytarovými tóny, ale i se samotným textem téhle poněkud zvláštní skladby. Do pořádného rockového pojednání vstupuje skladba She´s So Fine. Jediná skladba, kterou na album napsal Noel Redding a sám si ji i zazpíval. Hendrix v mezihře nasazuje řádný kytarový attack v rozpoutaných emocích, do kterých výtečně zasahuje svými breaky Mitch Mitchell. Do psychedelického oparu nás opět vrací skladba One Rainy Wish, která se posléze promění v pomalé pojetí s vypravěčsky procítěným hlasem Hendrixe. Nakonec skladba hutně zesílí a zejména v mezihře získá energetický potenciál, ale její proměnlivost nás zase vrací do víceméně poklidného pojetí s vrstevnatými tónovými kreacemi. Důrazný bubenický nástup a téměř funkový charakter pulsující a pumpující rytmiky, ke kterému přimyká elektrická kytara podporovaná wah–wah pedálem. Ano, to je Little Miss Lover. Další Hendrixovo mistrovské dílo, ve kterém energie bublá jako v přetopeném kotli pára. Závěr patří skladbě Bold As Love ve střednědobém tempu a rytmu. Hendrix v ní krásně odstiňuje dynamické rozdíly pojetí jeho hudby, do které Redding a Mitchell výtečně zapadají. Nechybí vrásnité kytarové sólo, které rozdírá melodickou linku a společně s hutným rytmickým finále nabídne krásně nadčasové pojetí rocku, jenž v dané chvíli už překonává rok 1967. A nejen v tomto finále, ale v pojetí celého alba už náleží do budoucnosti.

Jimi Hendrix druhým albem potvrdil progresivní linii svého počínání a stejně jako svým debutem i zde nepřipraveným hudebním kritikům i posluchačům přichystal několik bezesných nocí. Claptona, Becka a Page nechal za sebou a usedl na kytarový trůn.

Americký hudební magazín Rolling Stone zařadil album Axis: Bold As Love v roce 2003 na 82. místo v žebříčku 500 nejslavnějších alb rockové historie a determinoval tak vynikající pojetí blues rocku, psychedelického rocku a acid rocku. V Hendrixově diskografii náleží do popředí stran kvality a nadčasovosti jeho pojetí.

Petr Gratias