Aktuality, Hudba

Beatlesovský projekt Magical Mystery Tour slaví padesát let

Po veleúspěšném albu Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band veřejnost s napětím očekávala, jakým novým projektem v budoucnu Beatles překvapí. Po půlroce se na vánočním trhu objevil překvapivě opus, který měl formát EP. Byl vydán 8. prosince 1967 na labelu EMI/Parlophone pod názvem Magical Mystery Tour. Skladby byly průběžně nahrávány už od 24. listopadu 1966 a s přerušováním do 7. listopadu 1967 v Abbey Road Studios a v Olympic Sound Studios v Londýně. Jako první spatřil projekt světlo světa v USA, doplněný skladbami ze singlů.

Vedle nahrávacího procesu si Beatles vyzkoušeli i práci filmových tvůrců a ve vlastní režii natočili i stejnojmenný televizní film, třetí v pořadí, ve kterém se slavné kvarteto objevilo. Film byl natáčen střídavě v britském Cornwallu a ve francouzské Bretani a Normandii. Produkce se už tradičně ujal George Martin a hudební režie byla v rukou Geoffa EmerickaKena Scotta.

Album bylo nahráno v sestavě John Lennon (kytara, zpěv, harmonika), Paul McCartney (baskytara, klavír, zpěv, zobcová flétna), George Harrison (kytara, zpěv, harmonika, varhany Hammond) a Ringo Starr (bicí nástroje, percussion, zpěv). Na nahrávkách se podíleli rovněž i hráči na dechové nástroje, smyčcové nástroje a The Mike Sammes Singers (vokální těleso).

Magical Mystery Tour byla úvodní skladbou, kterou otevírá řízná dechová sekce, do níž se připojuje důrazná rytmika a klasický vícehlas Johna, Paula a George, vůdčí hlas ovšem náleží Paulovi. Ve skladbě jako v klasickém soundtracku nechybí hukot autokaru, odvážející na Čarovný kouzelný výlet prapodivné osazenstvo. Závěr jakoby předznamenával psychedelické období kapely. The Fool On The Hill patří mezi nejsilnější skladby. Nostalgická balada s krásně vystavěnou melodickou linkou je z dílny Paula McCartneyho, který píseň rovněž interpretuje. Instrumentace je barevná a pestrá a má tendence pozvednout vás do oblačných výšin, díky flétnám a rozepjatému soundu. Instrumentální skladba Flying je kolektivní záležitostí kvarteta. Vévodí jí mellotron (předchůdce synthesizeru), elektronické vibráto kytary, percussion a dusavá rytmika s prapodivnými studiovými efekty, navozující uvolnění z imaginárního letu. Do úplně jiné kategorie náleží skladba Blue Jay Way. Pochází z dílny George Harrisona. O úvod se postarají potemnělé varhany Ham­mond. Píseň zní velmi tajemně, ponuře a pojednává o Georgeově zkušenosti, když se v Kalifornii ztratil v husté mlze a nemohl najít přátele. Ve skladbě nechybí violoncella a vzývající sborový zpěv, který nás unáší do indických meditací. Velmi zvláštní píseň téměř strašidelného charakteru. Mnohem optimističtěji vyznívá píseňYour Mother Should Know, od Paula McCartneyho, vykazující hlavní poznávací znaky jeho autorského rukopisu. Energická hra na klavír, swingující rytmika a poněkud psychedelicky vyznívající mezihra, kde se ke klavíru připojují i varhany Hammond. Možná „nejbeatlovštější“ píseň na projektu. Závěr je ovšem překvapením, které přináší skladba I Am The Walrus, z dílny Johna Lennona. Ani zde nechybějí smyčce, hutná tepající rytmika a výtečně zazpívané sbory Mike Sammes Singers. Přelaďováním nabídne beatlesovský motiv, který je velmi citlivě proaranžován smyčci. Lennonův hlas má v sobě vzrušení i vnitřní naléhavost a celá skladba je charakteristická dlouhým fade-outem se vzestupnou harmonií a prapodivnými lidskými hlasy.

Projekt Magical Mystery Tour navázal na předešlý beatlesovský počin v tom nejlepším slova smyslu. Psychedelický sound byl jeho hlavní součástí, který byl pro rok 1967 jednoznačným hudebním tématem. Britské vydání bylo po nějakém čase sjednoceno s americkým a v Británii a Evropě se Magical Mystery Tour objevuje jako standardní album, doplněné písněmi Hello Goodbye, Strawberry Fields Forever, Penny Lane, Baby You´re A Rich Man a All You Need Is Love. V USA se album drželo 8 týdnů v hudebním žebříčku nejúspěšnějších alb a v Británii bylo o rok později nominováno na cenu Grammy, jako nejlepší album.

Naopak, uměleckým propadákem byl stejnojmenný film. Filmoví kritikové vytýkali Beatles, že měli svěřit filmovací proces do rukou profesionálů a také, že scénář postrádal větší hloubku, třebaže se ve filmu objevuje několik velmi vtipných scén. S odstupem času se ale dá dívat na TV film shovívavě, jako na obraz psychedelického a květinového období roku 1967.

Objevily se i názory, že předešlý projekt Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band, (který měl být původně vydán ve dvojalbovém formátu, ale firma EMI se zalekla vysokých pořizovacích nákladů), měl být propojen s projektem Magical Mystery Tour. To už jsou ovšem jenom spekulace. Beatles na konci roku 1967 nabídli kvalitní kolekci písní a nijak při tom nezapomněli experimentovat, důkazem čehož byly skladby I Am The Walrus, Blue Jay Way, ale poté i Strawberry Fields ForeverBaby You´re A Rich Man. Svoje fluidum si projekt uchoval i po dlouhých padesáti letech od data vzniku.

Petr Gratias