Aktuality, Hudba

THE MADMEN Z BOSONOH (11. díl)

Zleva Miroslav Nečas, Jaroslav Buček a Ladislav Vaksmundský, v popředí František Stehlík. Rocková skupina Prototyp asi v roce 1977

S KONCEM MADMENŮ SE BIGBÍT PŘELIL DO PROTOTYPU

Torzo bigbítové skupiny The Madmen z Bosonoh stále nacvičovalo v místním kině. Honzák naprostou ná­ho­dou pot­kal v létě roku 1971 v tramvaji bývalého spolužáka z učení kytaristu Miloše Mo­ráv­ka (*1951). Měl již za sebou hudební spolupráci s kytaristou, baskytaristou a zpěvákem Františkem Fanfrdlou (*1948), Jaroslavem Babákem (*1951 – 1989) bubeníkem Františkem Stehlíkem (*1950). Tenkrát hráli hudbu laděnou do spirituálů, což byla Fanfrdlova doména. Morávek si tehdy do Bosonoh přinesl i své speciální kytarové vybavení. S pětibokou kytarou v okopírovaném tvaru významné britské značky Vox, známé tím, že byla vybavená různými zvukovými efekty. Také ta Morávkova byla efekty doslova přeplněná. Kytara byla kromě krku vlastní konstrukce a výroby. Zvládáním elektrotechniky se stal Morávek v budoucnu známým. Ke kytaře měl servis v podobě mechanického ovládání wah wah pedálu, pružinového halu a houslového efektu, vše rovněž vlastní výroby.

Zkouška čtyř hudebníků skončila nadmíru úspěšně. Honzák, Buček a Korbička jen zírali na perfektní techniku hry nového kytaristy a ten se cítil povznesen. Morávkovo kytarové herní pojetí na téma Black Sabbath bylo úchvatné. Napoprvé se všichni shodli i v hudebním vkusu. A hned začali zkoušet, aby se nově příchozí dostal „do hry“.

Jaroslav Buček odjel v srpnu s rodiči na třítýdenní dovolenou do té části Německa, která stála pevně za usnesením sovětského politbyra (NDR). Tehdy se mu podařilo ušetřit kapesné a s otcovou do­tací si tam zakoupil, sice neznačkovou, ale perfektně znějící bezlubovou baskytaru.

Od září roku 1971 nastala nová etapa The Madmen. Zkoušeli tak, aby si Morávek osvojil původní hudební repertoár. Především se ale v nové sestavě pustili do nacvičování skladeb z gramofonového alba Paranoid britských Black Sabbath.

Jak již bylo naznačeno, tak 1. října odcestoval Jan Korbička na dva roky plnit úkoly vůči státu ve vojenské uniformě. Morávek byl s bubeníkem a zpěvákem Stehlíkem ve stálém styku a se souhlasem ostatních jej pozval do zkušebny bigbítu The Madmen, do bosonožského kina. Stehlík, který byl rovněž bývalým členem The Griffins, jako Ostrý, překvapil svojí herní úrovní. Z toho vyplynulo, že se před nimi poměrně jasně rýsovala kompletní rocková kapela, se slušnými vyhlídkami. Se sólovým zpěvákem a beglajtistou Pavlem Honzákem, sólovým kytaristou Milošem Morávkem, baskytaristou Jaroslavem Bučkem a bubeníkem Františkem Stehlíkem. Při následném vojenském „opušťáku“, Korbička navštívil zkoušku The Madmen. Za­hrál a zazpíval si s nimi skladbu Hush, kterou měl dobře „zažitou“. Dodatečně se dověděl, že Stehlík v tu chvíli pochopil, že nezastupuje nějakého bigbítového „nýmanda“.

V tom čase, již bigbítová scéna v tehdejším Československu uvadala. Omamná atmosféra šedesátých let již vyprchala. Zábava mladých, se obrátila především k vyžití v diskotékových představeních. V září 1975, po ukončení vysoké školy, odjel Jaroslav Buček, jako vysokoškolák, na rok do vojenských kasáren do Tábora. Bigbítová skupina The Madmen se rozpadla.

Na začátku šestasedmdesátého roku se Miloš Morávek připojil k Vilému Majt­nerovi, Romanu Dragounovi, Jaroslavu Píchovcovi a Jiřímu Netíkovi. Vznikla tím rocková skupina Regenerace, navazující na bigbít Generace.

Po návratu Bučka z vojenského prostředí se mohla obnovit skupina The Madmen, protože zůstali dva její někdejší členové. Zmíněný Buček a také Stehlík, kteří si k sobě přizvali kytaristu, původem z Bardějova, Ladislava Vaksmundského (*1951). Vzhledem k tomu, že v té době nesla všechna „vrchnost“ na „klíčových místech“ nelibě, cokoliv, co zavánělo angličtinou, nazvali svůj trojlístek Prototyp. V repertoáru měli hodně skladeb žádané rockové kapely plzeňsko-pražského Katapultu. Prototyp brzy rozšířil své řady o klávesistu Miroslava Nečase (*1950 – asi 2011) a sólového zpěváka Otakara Weitera. Po odchodu Nečase zastal jeho místo Jiří Vašek (*1950), který střídal kytaru a synthesizer Korg Poly 800.

V osmaosmdesátém roce byla skupina Prototyp rozšířena o mladou zpěvačku Soňu Navrátilovou (*1970).

Na podzim roku 1997 se znovu hudebníci z The Madmen postavili na pódium před své přívržence, a to na svém koncertě na­zvaném The Madmen Comeback, a již z něj do současné doby nesestoupili.

Jiří Donné