Aktuality, Zprávy

Návštěvníci Symfonie sirén dostali na koncert špunty do uší

Parní lokomotiva představovala se svojí píšťalou největší „hudební nástroj“ nevšední symfonie

Symfonie sirén, nejhlasitější skladba světových dějin, zazněla v sobotu na brněnském Výstavišti. O unikátní zážitek se postarali její němečtí tvůrci – duo Andreas Ammer a FM Einheit. Speciálně pro Brno adaptovali dílo Arsenije Avraamova, který symfonii představil poprvé v roce 1922 v ázerbájdžánském Baku. Koncipoval ji jako hlukový spektákl složený ze zvuků přístavního města, do kterého se zapojila válečná flotila, sirény všech fabrik ve městě, letadla, vojsko, hydroplány …

„Od doby vzniku skladby se už uskutečnilo pár pokusů o její rekonstrukci, ten náš je ale zatím jednoznačně nejambicioznější. O tom, že se jedná o událost světového významu, svědčí i fakt, že jej bude zaznamenávat bavorský rozhlas,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Symfonie odstartovala u vyhlídkové věže výstaviště výstřelem ze signální pistole. Odtud dechovka vedla návštěvníky do pavilonu A. V čele průvodu jely dva papežské harleye, tedy motocykly, které patřily papeži Františkovi a jeho předchůdci Benediktu XVI. Oba muži stroje požehnali a věnovali je do dobročinné dražby. František jej i podepsal.

„To hlavní se odehrálo v pavilonu A, kanóny a parní lokomotiva samozřejmě zůstaly venku, zbytek produkce byl naplánován dovnitř. Akce trvala přibližně hodinu,“ popsal dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Do performance se zapojila jako největší „nástroj“ i parní lokomotiva, dělostřelci od Slavkova s pěti kanóny, čtyřicet fanoušků hokejové Komety, sanitky záchranářů, hasičské vozy, pavilonem jezdily čisticí vozy, stavební míchačky, které míchaly kameny, zazpívalo osm pěveckých sborů. Celkem vystoupilo 250 účinkujících. Oba tvůrci připravili také elektronickou hudbu, kterou doplnili tři muzikanti a speciální sochy se sirénami.

Součástí  „vstupenky“ za padesátikorunu byly i špunty do uší a leták s varováním a označením únikových cest z pavilonu. „Museli jsme všechny důrazně upozornit, že se akce účastní na vlastní nebezpečí. Uvnitř pavilonu byla obrovská hluková zátěž, proto bylo nutné, aby si lidé u vchodu nasadili špunty do uší. Dovnitř mohly jít jen osoby bez zdravotních problémů, produkce v žádném případě nebyla vhodná pro děti nebo citlivější osoby,“ zhodnotila nevšední a pro někoho možná i dost nepříjemné zážitky ředitelka Kučerová.

Text a foto Marek Lukáš