Sport

Světové motocykly v Brně: Márquezovo suverénní vítězství a průšvih ministryně Šlechtové

V roce 2010 oslavil Masarykův okruh osmdesát let své existence. Přírodní trať, která sloužila závodníkům v letech 1930–1986, nahradila v roce 1987 moderní uzavřená dráha. Nový Masarykův okruh tak letos slaví třicet let od první Velké ceny. I přes finanční peripetie z minulých let se světový šampionát silničních motocyklů na brněnské trati naštěstí opět odjel. Poslední závod letošní sezony (osmnáctý) se uskuteční 12. listopadu ve španělské Valencii.



Ani nejistá předpověď počasí na hlavní nedělní program neodradila fanoušky od návštěvy GP.
V sobotu přišlo na závody přibližně 50 tisíc diváků a na parkovištích v blízkosti Masarykova okruhu bylo podle policie zaparkováno 8 354 osobních automobilů, 2 157 motorek, 27 autobusů a 208 karavanů.

V neděli podle očekávání dorazilo více návštěvníků než v předchozích dnech. Na parkovištích poblíž okruhu stálo 10 811 osobních aut, 3 049 motocyklů, 50 autobusů a 234 karavanů.
Oproti loňskému roku vzrostla celková návštěvnost Grand Prix o více než 12 tisíc diváků. „V porovnání s předchozím rokem se zvýšil podíl vstupenek z předprodeje, narostla i obsazenost sedadlových tribun, které byly až na pár jednotlivých sedadel vyprodané. I přes proměnlivé páteční a nedělní počasí si na Masarykův okruh našlo cestu více návštěvníků než loni rovněž v přímém prodeji,“ popsal tajemník Spolku pro GP ČR Brno Adam Svoboda.

2011  – 238 000 diváků
2012 – 212 303 diváků
2013 – 222 710 diváků
2014 – 240 695 diváků
2015 – 248 434 diváků
2016 – 181 705 diváků
2017 – 193 834 diváků

Intenzivní podpory publika si každoročně užívá Valentino Rossi, který měl popáté šanci osamostatnit se v tabulce rekordního počtu vítězství na Masarykově okruhu.
Doposud se o prestižní rekord 7 vítězství dělí s Giacomem Agostinim a Maxem Biaggim. Pokud by Rossi letos přidal své celkové osmé prvenství v závodě na Masarykově okruhu, triumf by znamenal současně konec jeho dlouhé osmileté odmlky – od roku 2009 se mu totiž při GP v Brně zvítězit nepodařilo. Čáru přes rozpočet mu ale udělal Marc Márquez, který italskému jezdci na prvenství nedal ani nejmenší šanci.


Co se týče výše vstupného, Masarykův okruh patří mezi levnější zastávky šampionátu. Co se týče výše vstupného, Masarykův okruh patří mezi levnější zastávky šampionátu. Srovnání cen Ceny nejlevnějších třídenních vstupenek na přírodní tribuny na vybrané díly mistrovství světa silničních motocyklů:*

BRNO 96 eur – 2 500 Kč (přímý prodej na pokladně Automotodromu 2 300 Kč)
SACHSENRING (Německo) 122 eur – 3 190 Kč
RED BULL RING (Rakousko) 95 eur – 2 480 Kč
MISANO (San Marino) 167 eur – 4 360 Kč
ARAGON (Španělsko) 49 eur – 1 280 Kč
PHILLIP ISLAND (Austrálie) 126 eur – 3 290 Kč
MOTEGI (Japonsko) 80 eur – 2 090 Kč
*podle motogp.com


Loňské závody skončily s více než dvacetimilionovou ztrátou, kterou pořadatelé zaplatili z části letošních tržeb za vstupenky. „Nyní nemáme žádné dluhy. Na závod přispělo sedmdesáti miliony ministerstvo školství, dvaceti Jihomoravský kraj a deset jsme přidali z rozpočtu města,“ popsal brněnský primátor Petr Vokřál. Letošní hospodaření týkající se ztráty nebo zisku není zatím vyčísleno.

Výpadek v příjmech loni způsobilo hlavně deštivé počasí, kvůli kterému na místě prodali pořadatelé jen 4 500 vstupenek. Původně přitom počítali s více než dvojnásobkem.

Primátor Vokřál je přesvědčený, že i přes značné dotace z veřejných rozpočtů se závod vyplatí pořádat. „Za týden tu návštěvníci utratí 750 milionů korun. Daňový přínos závodů je přes 200 milionů. I kdyby někteří z obchodníků tržby nepřiznali, peníze si neschovají pod polštář, ale utratí opět v regionu,“ je přesvědčený Vokřál.

Od loňského roku pořádá závody motorek Spolek pro GP ČR Brno, který založilo Brno a Jihomoravský kraj. Nahradil Automotodrom, jenž za podnik odpovídal dříve. Ten nyní zajišťuje jen technickou část závodu.