Zprávy

Nový velodrom světových parametrů má být v Komárově

Brněnský velodrom je i přes svoje stáří unikátní a velmi využívaný areál, který slouží nejen sportovcům, ale koná se zde i řada dalších akcí.

Činnost cyklistické TJ Favorit Brno je po šedesát let spjata s velodromem na Křížkovského ulici v těsném sousedství výstaviště. Město Brno a tělovýchovná jednota nyní jednají o přesunu cyklistického oválu do Komárova, do prostoru u Hněvkovského ulice, kde vzniká území se sportovními zařízeními.

Stávající betonový ovál má délku 400 metrů a je částečně zastřešený. I když se jedná o jednoznačně nejlepší velodrom v Česku, dokonce i v bývalém Československu, už dlouhodobě nevyhovuje stávajícím vysokým nárokům dráhové cyklistiky evropské nebo světové úrovně. V současnosti je již běžným standardem plně zastřešený velodrom s dřevěnou dráhou o délce 250 metrů. Takovým velodromem Česká republika nedisponuje a nejbližší sportovní zařízení tohoto typu je ve Vídni.

„Záměrem města Brna je připravit pro rychlostní cyklistiku velodrom, který splňuje parametry pro špičkovou dráhovou cyklistiku a odpovídá tradici, kterou tento sport v Brně má,“ uvedl investiční náměstek primátora Richard Mrázek.

Výstavbu velodromu by měla financovat spolu s městem Brnem také ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy i obrany. Ministerstvo obrany proto, že v Brně působí Dukla – armádní klub, který sdružuje reprezentanty dráhové cyklistiky. Předpokládaná cena má být 350 až 400 milionů korun s tím, že je možné stavbu dokončit v roce 2020.

Objekt stávajícího velodromu, tj. samotná cyklistická dráha a k ní další navazující objekty, jsou ve vlastnictví TJ Favorit Brno a stojí na pozemcích, které z drtivé většiny patří akciové společnosti BVV, jejímž stoprocentním vlastníkem je město Brno. V současnosti z podnětu města Brna soudní znalec připravuje ocenění staveb cyklistického areálu u výstaviště.

„Nový velodrom v Brně se špičkovými parametry je naší dlouholetou snahou. Uvítali bychom jej nejen my v TJ Favorit, ale i další cyklisté. Žádný takový totiž v České republice ani na Slovensku není,“ zdůraznil předseda TJ Pavel Havránek.

Současný areál velodromu poskytuje finanční zdroje, které slouží k podpoře sportovní činnosti TJ. Jedná se o příjmy z pronájmů objektů i vlastního velodromu při nejrůznějších akcích.

„Zachovat dlouhodobou ekonomickou soběstačnost TJ Favorit Brno postavenou na obdobných principech jako fungují doposud, máme jako jeden z klíčových cílů při jednání se zástupci města Brna. Bez těchto zdrojů si jen těžko dovedu představit existenci Favoritu Brno v takovém rozsahu, jako je nyní.“ dodal místopředseda TJ Luděk Telecký.

První cyklistické závody v Pisárkách na tehdejší Bauerově rampě, což byla předchůdkyně velodromu, se konaly již v roce 1889. Původně měla hliněnou a antukovou dráhu, která dostala postupně asfaltový a betonový povrch. Střecha velodromu byla vybudována pro mistrovství světa v roce 1969. Velodrom hostil i světový šampionát v roce 1981. TJ Favorit byla založena před 60 lety a po celou tuto dobu má základnu na velodromu u výstaviště.

Nový velodrom byl také tématem jednoho z bodů oslav TJ Favorit Brno, které na velodromu vyvrcholily 15. září a byly spojeny s mezinárodním bodovacím cyklistickým závodem Přilba Moravy, který píše svoji historii od roku 1939.

Text a foto Marek Lukáš