Business

JAK ZÍSKAT PRÁCI SNŮ 2.

Příprava na pohovor

Jak se můžete připravit na pohovor? Na co se musíte připravit a co byste měli vědět dopředu?

Už víte, že vás pozvali na pracovní pohovor – to znamená, že si vás vybrali z mnoha dalších uchazečů na základě vašeho životopisu a možná motivačního dopisu. To znamená, že je zajímáte a chtějí vědět víc. Kdo jste, jaký jste, co umíte, co jste ochoten podstoupit a za jakou cenu. Zajímá je, jaký jste člověk a jaká osobnost.

Jak jim dáte najevo, že jste ten jediný pravý, kterému by měli nabídnout místo? 

Zjistěte si co nejvíce o firmě, do které jdete.

Zjistěte podrobnosti, na webových stránkách, v různých vyhledávačích, na Facebooku, LinkedIn atd.

Co je obor jejich činnosti? Jaká země je jejich mateřská? Mají pobočky i jinde na světě? Kolik lidí pro firmu pracuje tam u vás, kde chcete nastoupit, a kolik lidí celkem na celém světě (v Evropě)?

Co víte o jejich personální politice? Jaké další pozice hledají? Podívejte se na jejich webové stránky, většinou mají kolonku „volná pracovní místa“ nebo „pracovní nabídky“, podívejte se i na www.jobs.cz, kde většina firem inzeruje.

Je vedení firmy české, nebo jsou to cizinci? I to může být důležité. Pokud jsou ve vedení cizinci a můžete předpokládat, že někdo z nich bude u pohovoru, připravte se i na to. Různé národy mají různé návyky a preference.

Hodně důležité mohou být neformální informace od známých a jejich známých – znáte někoho, kdo TAM pracuje? Co říká o této firmě? Jak je spokojený? Proč ano a proč ne? Ovšem je třeba brát v úvahu, že osobní názor konkrétní osoby může být zkreslený a zaujatý – to musíte posoudit v celém kontextu vy.

Trénujte pohovor

Zkuste si nanečisto, co budete říkat. Téměř vždy se u pohovoru ptají na vaši kvalifikaci a praxi, na vaše požadavky – platové i jiné, na vaši motivaci. Co jim řeknete?

Zkuste si pohovor natrénovat s někým z okolí. Uvidíte sami, jak velký rozdíl je představovat si v duchu, co říkáte, a říkat to nahlas. Nedoporučuji partnera, ten bývá kritický, ale na druhou stranu máte laťku vysoko a čím těžší trénink, tím snazší praxe.

Až se zakoktáte poprvé, začněte znova. Až se zakoktáte a zamotáte podruhé, možná vás napadne připravit si několik bodů dopředu. Napotřetí by to mělo vyjít.

Důležité je vědět, co firma od vás chce a očekává:

Vycházejte z formálních požadavků v inzerátu. Otázky, které dostanete, se budou týkat těchto témat:

vaše odbornost a kvalifikace, pracovní zkušenosti,

vaše ochota cestovat nebo pracovat občas přesčas podle potřeby,

ochota udělat pro firmu něco navíc, loajalita,

vaše zájmy, rodina, priority (ne vždy),

vaše platové požadavky,

vaše očekávání pro budoucnost,

Z toho vycházejte, když trénujete pohovor. Možná překvapíte sám sebe.

Ujasněte si, co chcete vy!

Jak moc o to místo stojíte a jaký nejnižší plat byste byl ochoten přijmout? S jakým platem byste se cítil spokojený? A jaký plat by z vás udělal nadšeného zaměstnance?

Jaké platy v této pozici a v podobných pracovních místech mají ostatní ve vašem regionu?

Na to se ptejte, když se připravujete na otázku  „Jaký plat byste požadoval?“

Dopředu si připravte, co si vezmete na sebe.

Berte v úvahu počasí, které může nastat, a připravte si několik variant. V každém případě byste si ale měli obléci to, v čem se cítíte příjemně a pohodlně. Škrtící sukně nebo „táhnoucí“ sako vám nepřidá na sebejistotě. Samozřejmostí jsou čistota a jistá úpravnost.

Dopravní dosažitelnost

Zjistěte si, jak daleko je místo pohovoru od vašeho bydliště a vyzkoušejte si dojet na místo „na zkoušku“ – ve stejném denním čase, jako půjdete na pohovor.

Snížíte tím riziko nepředvídatelných překážek (výluka v dopravě, nenavazující přestupy v MHD, špatná možnost parkování v místě pohovoru atd.).

Dejte si časovou rezervu.

Uložte si telefonní číslo personalisty pro případ opravdu nepředvídané události – alespoň se omluvíte a domluvíte jiný čas nebo termín.

A teď už jen hodně štěstí na pohovoru!


Jak se správně obléknout na pohovor

Tady se dobře radí, ale žádná rada není univerzální. Hodně záleží na tom, do jaké firmy na pohovor jdete. U uměleckých oborů je nápaditost a nápadnost nejen tolerována, ale přímo vyžadována, ale u většiny běžných firem tomu tak není.

To všichni víte: Obléknu se do čistého oblečení, boty mám vyleštěné, ruce a nehty čisté, jsem osprchovaný a vlasy mám upravené. Tečka.

Ale co na sebe? ptáte se. Spíš bych vám pro začátek poradila, co NE:

U mužů NE:

krátké kalhoty nebo kalhoty ke kolenům,

sportovní oblečení („přijel jsem na kole .“ ),

je cítit pot (ještě pořád na to někteří nedbají, nakonec, oni sami sebe většinou necítí),

neupravené nebo mastné vlasy,

sešmatlané boty, otřepený límeček nebo manžety, vytahaný svetr, tričko s  výraznými nápisy atd.

U žen NE:

výrazný parfém,

přehnané líčení,

krátké minisukně a velké výstřihy nebo poloprůhledné halenky,

chlupaté nohy bez punčoch.

A společné NE:

různé piercingy, zlaté řetězy,

boty naboso,

dech s příchutí (čerstvý kouř z cigaret, feferonkový salát, tvarůžky, cibule, nemyté zuby).

Rada nakonec:

Buďte sami sebou. Když se přestrojíte za někoho jiného, přijmou vás jako někoho jiného a vy buď budete hrát svoji roli trvale nebo zaměstnavatele překvapíte (a je otázkou, jestli příjemně). Oblékněte se korektně ve svém stylu, čistota a odpovídající kvalita oblečení vyjadřují úctu k druhé straně. Dopředu nikdy nevíte, co druhá strana přijímá s tolerancí, proto je lepší se na první pohovor obléci spíše formálně než naopak. Nesnižujte své šance na úspěch tím, že zanedbáte nějakou maličkost – to může být opravdu nějaká „blbost“, jako jsou okousané nehty a záděrky na nich, ušmudlaná kabelka, zápach cigaretového kouře z vašeho oblečení.


Verbální a neverbální komunikace

1. Kde a jak se posadit

Kam – ne do čela stolu, ne úplně do kouta, ne zády k oknu – neuvidí vám proti světlu do tváře.

Jak – přiměřeně vzpřímeně, ne rozvalený posez ani nohy od sebe. Ruce do klína.

Podle toho, kde sedí ostatní, si buď sedněte na určené místo (většinou naproti), ale výhodnější může být sezení „přes roh“ – nestaví vás to do role „vyslýchaného“ a vaše postavení je v tomto rovnocennější.

2. Nejprve poslouchejte

Na každém pohovoru vám dají informace o firmě – často mluví dlouze a zažila jsem pohovory, kdy tři čtvrtiny času hovořil personalista nebo vedoucí pracovník o tom, co jsou za společnost a jak to u nich chodí.

Sice jste přišel v domnění, že budou chtít vědět co nejvíce o vás, ale pokud hovoří, poslouchejte pozorně a aktivně – můžete klást doplňující otázky (ne moc) a občas glosovat „vážně?“ nebo „no to je úžasné/zajímavé/opravdu výjimečné – doplňte podle situace“. Váš zájem zcela určitě ocení.

Dělejte si krátké poznámky, později se vám budou hodit. Můžete k daným informacím klást doplňující otázky – velice ceněno (viz bod 4. – zrcadlení).

Udržujte přiměřený oční kontakt, ale nezírejte do očí pořád a bez přestání. Nepůsobí to přirozeně.

3. Když se vás začnou ptát

Dávejte najevo, že jste pozorný a že posloucháte a o otázkách přemýšlíte. No, přemýšlejte o nich opravdu – nestřílejte odpovědi od boku. Ptejte se sám sebe, co se touto otázkou chtějí dozvědět. Třeba u otázky „jaký jste vedoucí pracovník“ mohou chtít zjistit, jestli si umíte získat přirozenou autoritu. Pozor na skryté významy otázek!

4. Zrcadlení

O tom se už hodně napsalo. Znamená to, že s mírným zpožděním napodobujete gesta toho druhého. Když on se podrbe za ušima, uděláte to za chvilku (cca 5 vteřin) také. Když on má lokty na stole, po chvilce je tam dáte také.

Ale ještě účinnější než fyzické zrcadlení je zrcadlení slovní. Znamená to, že to, co druhý řekne, vy zkráceně a svými slovy zopakujete. Můžete se u takového opakování zeptat, jestli jste informaci nebo otázku dobře pochopil.

Příklad:

Personalista / vedoucí pracovník:  Naše společnost vyrábí  … a má pobočky v  … zemích celého světa, z toho v Evropě  …, v současné době jsme jedna z nejvýznamnějších  …. na trhu a  …  …  …, o zaměstnance se staráme a snažíme se stabilizovat  …  …  … a to je důvodem, proč pouze každý padesátý zaměstnanec odchází  … z důvodů  … rodinných  …  …  …

Kandidát: Znamená to, že vaše společnost je třetí nejvýznamnější v Evropě a že vaše personální politika je tak přátelská, že máte nejnižší fluktuaci ze všech firem v oboru?

Nevěřili byste, jak lidé rádi slyší od druhých to, co sami řekli.

 Příště si řekneme o vyjednávání o platu.