Zprávy

Na policistky v křižovatkách bývají řidiči někdy hrubí

Ostrý hvizd píšťalky, černobíle pruhovaný směrovník ve vztyčené poloze dává řidičům najevo, že policistka bude měnit uprostřed křižovatky postavení. Vzápětí už drobná blondýna v uniformě dává dopravě ve frekventované křižovatce jasné pokyny. Její gesta jsou srozumitelná, v případě nutnosti promptně mění stanoviště, aby dala více prostoru projíždějící tramvaji či odbočujícímu náklaďáku. Vypadá to jednoduše, místy skoro až jako sportovně – taneční výkon. Ale jednoduché to rozhodně není.

Krajské kolo soutěže dopravních policistů, k jejímž disciplínám patří i řízení dopravy, se uskutečnilo na rušném křížení, kousek od výstaviště, na vnitřním městském okruhu ulic Vídeňská a Poříčí. Když svou část soutěže začala předvádět poprvé před dalšími soutěžními kolegy i známkující porotou Anna Čermáková, někteří z policistů uznale pokyvovali hlavami.

Anna Čermáková řídí provoz v křižovatce

„Soutěže se účastním poprvé a tahle disciplína mě vyloženě baví. V Brně se setkáváme dost často s tím, že musíme z různých důvodů křižovatku řídit ručně. Je důležité aby mi řidiči i chodci rozuměli, věděli co po nich chci a pak je to radost,“ poznamenává Anna Čermáková s tím, že se jí však už stalo, že ji šofér v křižovatce ohrozil. „To ale patří k práci a člověk se musí mít na pozoru, někoho prostě okolí absolutně nezajímá a jede si hlava nehlava“ dodává. Jak doplňuje, občas se stane, že řidiči dokonce poděkují či zamávají. Jak popisuje, je u policie tři roky, do křižovatky se dostala asi po půldruhém roce. „Brzy jsem pochopila, že v provozu nejvíce řidiči rozumějí razantním pohybům, ovšem teprve cvičení dělá mistra,“ dodává Anna se smíchem. Tu a tam se však stane, že se setkává i s bezohledností. „Je to především u mužů za volantem. Ženy, které pokynům nerozumí jsou spíše bezradné, ovšem někteří chlapi jsou vyloženě suverénní a domnívají se, že jsou v provozu sami. Ale to se musí také zvládnout,“ poznamenává policistka.

„Řízení křižovatky patří stále mezi základní dovednosti policistů dopravní služby. Posuzujeme jeho samotný postoj, srozumitelnost a přesnost povelů a také třeba to, jak vypadá předání křižovatky jednoho policisty druhému a podobně. K posuzovaným hlediskům patří například i to, jak upřednostňuje vozidla integrovaného záchranného systému či městské hromadné dopravy. Je to hodně náročná služba,“ vysvětluje jeden z hodnotitelů Miloš Skácel.

„Neznalost povelů policisty uprostřed křižovatky je však bohužel stále častý jev. Řidiči v Brně jsou poměrně zvyklí na policisty v křižovatce, ale je řada mimoměstských, kteří často pokyny vůbec neznají. Nejčastěji se to stává při odbočování, tedy vyklízení křižovatky určeným směrem,“ dodává policista. Neznalost pokynů se často týká i chodců, kteří jsou bez fungujících semaforů často bezradní a vyloženě se do křižovatky bojí vstoupit.

Marek Lukáš