Sport

Martin Šonka: Závod v Abú Dhabi neměl chybu!

Atraktivní podívanou nabídla nedávno letecká show u městečka Plasy nedaleko Plzně. Za kokpitem se zde představil i Martin Šonka (39), pilot světové série Red Bull Air Race, mistr Evropy a vicemistr světa v letecké akrobacii kategorie unlimited – freestyle. Letos Šonka vyhrál jako historicky první český pilot právě závod světové série! Jeden z nejlepších akrobatů poskytl NEW expressu exkluzivní rozhovor.

Co vše dobrého se sešlo v den vítězství v Abú Dhabi?
Šlo to bez chyb a tedy i bez penalizací  Povedlo se mi letět s letadlem, které bylo skvěle připravené, na hraně jeho výkonnosti. Díky spolupráci našeho týmu s Univerzitou obrany v Brně, kde jsem také před lety studoval, máme možnost vyvíjet systémy, které mi pomáhají s přípravou na zemi. Toto má na starosti týmový taktik Petr Františ, který se stará o simulátor a analýzu dat. Pokud všechno funguje, jak má, a podaří se mi udržet maximální soustředění na každý okamžik letu, můžu pomýšlet na dobrý výsledek jako v Abú Dhabi.

Dokáže pilot této série po průletu cílem tušit, zda to stačilo na vítězství, když jsou konečné rozdíly ve výsledku tak malé?
Opravdu rozhoduje každá malá chybička, kterou pilot v kabině udělá. Většinou poměrně dobře dokážu odhadnout, jaký čas jsem asi zaletěl. Jelikož se ho dozvím hned po průletu cílovou bránou, nemusím se tím moc dlouho zatěžovat. Přesný čas se dozvím ze sluchátek a zobrazí se mi i na displeji v kabině. To, zda ostatní budou rychlejší nebo pomalejší, se těžko odhaduje. V našem sportu není o překvapení nouze, takže napětí trvá až do poslední chvíle.

Laik nemá šanci poznat, kde se dá získat, případně ztratit závodní čas?
Míst a způsobů, kde se dá ztratit čas, je nespočet. Musíte mít perfektně připravené letadlo. Celou trať musíte letět naprosto čistě a držet letadlo v optimálním směru a poloze, jinak zvyšujete odpor a stroj neletí tak rychle. Díky tahu motoru, rotující vrtuli a manévrování se osa letadla neustále vychyluje z optimálního směru, a když nejste schopen ji udržet přesně, jste pomalý. Pokud neletíte optimální trajektorii pro daný směr a sílu větru, nebo nedokážete letět téměř na dotek okolo pylonu, kolem kterého se potřebujete otočit, a přidáváte si tak metry navíc, jste pomalý. Pokud nezvládnete v zatáčkách, kde se obracíme o 180° udržet letadlo na hraně maximálního povoleného přetížení, ale přitom ho nepřekročit, jste pomalý.

V mnoha motorových sportech jsou na letadlech části, které se před letem kontrolují, zapečeťují, aby nedošlo k jejich nepovoleným výměnám, jak je to v tomto případě?
V Red Bull Air Race je to podobně. Takovou částí je motor, se kterým nesmíme nic dělat. Díky tomu je závod tak napínavý. Záleží mnohem více na pilotovi než na síle motoru, jak tomu bylo do roku 2010. Jakákoli modifikace letadla podléhá přísným pravidlům a schválení technické komise.

Vy máte pouze jeden stroj?
Používám dvě závodní letadla. Jedno pro soutěže v letecké akrobacii a exhibice. To je akrobatický speciál Extra 300 SR, který se vyrábí v Německu. V Red Bull Air Race létám s EDGE 540 V3. Jde o speciál vyrobený v Americe přímo pro závody Red Bull Air Race. Extra stojí okolo deseti milionů korun a EDGE je ještě o polovinu dražší. Letadla se přepravují buď letecky, nebo lodí. Když cestují lodí, letadlo se rozebere do klasického kontejneru. Pokud se přepravují letecky, demontuje se křídlo a ocasní plochy. Ty se umístí do speciálních beden a trup se přiváže na transportní paletu, která se nakládá do cargo letadla. Složit nebo rozložit letadlo a připravit ho na transport trvá zhruba den.

Měl jste někdy během pilotování namále?
Nemyslím, a ani o to nestojím. Jednou mi kvůli technické závadě vysadil v malé výšce při akrobacii motor, ale i to díky tomu, že jsem byl nad letištěm, šlo vyřešit přistáním na dráhu.

Před léty jste projevil přání, že byste se rád podíval do kosmu. Pořád to platí?
Stále to platí a vždycky platit bude. Je to sice těžko splnitelný, nicméně velký sen.

Nedostal jste někdy nabídku zahrát si třeba ve válečném filmu?
Zatím ne. Určitě bych nebyl dobrý herec. Mám slabost pro stíhačky z 2. světové války. Typů, ve kterých bych si rád zalétal, je mnoho. Určitě by to byl například britský Spitfire nebo americký P-47, F-4 Corsair, Mustang nebo P-38 Lightning.

Kdyby se chtěl s vámi někdo proletět, na kolik by ho to přišlo?
Dvoumístný Red Bull bohužel nevlastním. V Čechách bych si musel dvoumístné letadlo pronajmout od někoho z kolegů a cena by rozhodně nebyla v řádech jednotek tisíc.

Petr Podroužek